Heykel Sanatı

00:00 0 Comments

    Lidyalılar parayı icat ederek insanlık tarihinin en önemli buluşlarından birini gerçekleştirmişlerdir. Lidya’nın İlk Çağ dünyasının en zengin ülkesi olmasının bir nedeni de, başkentleri Sardes’ten geçen ırmağın alüvyonları içindeki altın olmuştur.
   
    Alyattes’in ölümünden sonra Lidya tahtına geçen Kroisos, akıl almaz zenginliği ile “Karun kadar zengin” deyimini günümüze kadar taşımıştır. Tarihin ilk parası altın ve gümüş karışımından elde edilen elektron denilen madenden basılmıştır.

    Bu paraların üzerlerinde hayvan kabartmaları yer alıyordu. Toptepe, İkiztepe ve Aktepe’den çıkarılarak kaçırılan, Karun hazineleri olarak adlandırılan Lidya maden sanatının benzersiz örnekleri olan altın, gümüş kaplar, takılar, mühürler önemli bir yer tutar.

    Lidya uygarlığında gelişmiş bir heykel sanatı vardır. Lidya tümülüslerinde bulunan mermer heykellerde Doğu ve Batı etkilerinin kaynaştığı görülüp Batı Anadolu’da yuvarlak motifler yerlerini köşelilere bıraktığı “geometrik dönem” başlar. Bu dönemi seramikte Doğu stili (oryantalizm) ile siyah ve kırmızı figür tekniklerinin
uygulandığı dönem izler.

    Uşak Müzesi’ndeki Lidya hazinesinde koltuk dayanağı olan sfenks heykelleri süs eşyası olarak kullanılan ayakta duran kadın, uzanmış keçi ve insan başı heykelleri Lidya heykel sanatının dikkat çekici örneklerindendir. Sardes’te bulunan mermer tapınak modeli, kabartmalarla süslü olup o dönem heykel sanatının önemli örnekleri arasında yer almaktadır. Bu küçük tapınağın cephesinde ana tanrıça Kybele ve dans eden genç kız figürleri görülmektedir.

Hocanı Değerlendir

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.